Att rekrytera rätt personal på rätt sätt, det är inte alltid det enklaste. Ett sätt är att gå via SkillU, som är en rekryteringsfirma, läs mer här. Om du vill göra det på egen hand, så har jag ett par bra tips du kan följa. Dels bör du klargöra vem det är du letar efter. Vad som är rätt personal för den organisation du har. Det bör ju vara en person som delar er gemensamma värdegrund och passar in i er kultur.
Ett sätt att rekrytera nytt, är att göra det internt. Kanske rätt person för en viss position redan finns i organisationen, men på annan plats?
Det kan även vara bra att gå via dina egna medarbetares nätverk. De kanske har en vän eller familjemedlem som är helt rätt för det jobb du har att erbjuda. Ge en schysst belöning till den som hittar din nästa medarbetare och gör det till en bra story internt så att fler blir intresserade av att promota lediga jobb och hjälpa dig viralt.
Det kan även vara smart att kolla upp duktiga före detta medarbetare. De kanske är redo att komma tillbaka för en ny, bättre tjänst?
Ett annat sätt är att kolla bland de kunder du har idag. Det kan finnas en lämplig kandidat bland dem!
För dig som inte vill syssla med att rekrytera, så kan det vara läge att anlita en bra rekryteringsfirma som sköter alla dessa delar.